Innledning:
Dette er en reklameannonse fra helsedirektoratet (røde kors osv)
Målgruppen er voksne mennesker og rettet mot
helst foreldre.
Prosessmodellen: sender (helsedirektoratet)
> medium (Reklamen kan være hvor som helst. Siden de gjerne vil nå mest
mulig) > budskapet (ikke la unger få tak i slike kjemikalier)
Det er ingen støy i reklamen for vi får med oss budskapet veldig bra.
Beskrivelse: Man ser en vask, med ulike vaskemidler under. Og til høyre så ser vi tydelig at vaskemidlene har blitt til dyr og skal formidles som leketøy. I tillegg så har det og blitt om til godteri.
Utredning: På reklamen så kan man se en vask med grå bakgrunn. Under vasken på venstre side så ser man vaskemidler, kjemikalier og oppvasktabletter. Flaskene har sterke farger som man ser tydelig og godt. Under er det en tekst som sier ”Children see things differently” og ”Prevent accidents. Read the label.” På høyre siden så ser man de flaskene har blitt til ulike dyr. Med tydelig sterke farger. Det er også tåteflaske og noe som skal vises som godteri. Samme tekst står under.
Det er ingen støy i reklamen for vi får med oss budskapet veldig bra.
Beskrivelse: Man ser en vask, med ulike vaskemidler under. Og til høyre så ser vi tydelig at vaskemidlene har blitt til dyr og skal formidles som leketøy. I tillegg så har det og blitt om til godteri.
Utredning: På reklamen så kan man se en vask med grå bakgrunn. Under vasken på venstre side så ser man vaskemidler, kjemikalier og oppvasktabletter. Flaskene har sterke farger som man ser tydelig og godt. Under er det en tekst som sier ”Children see things differently” og ”Prevent accidents. Read the label.” På høyre siden så ser man de flaskene har blitt til ulike dyr. Med tydelig sterke farger. Det er også tåteflaske og noe som skal vises som godteri. Samme tekst står under.
Tolkning:
Disse flaskene inneholder såpe og kan være skadelig og drikke fordi de ikke er beregnet for å drikke. Dette står veldig ut med den gule flasken som vises som en drikkeflaske i bildet på høyre. De forskjellige bildene viser forskjellige syn på disse flaskene. De bruker dyr som former i bildet til høyre fordi de skal vise hvordan unger kan se på normale hverdags ting som såpe, veldig annerledes enn oss. Og så antyder de at unger kan se disse flaskene som ting som kan drikkes med den gule flasken, mens de andre flaskene demonstrerer barnslige ting som dyr og drager. Og da ser de mye mer fredelig og trygg ut. Mens siden de er ikke beregnet for å drikkes, kan de være veldig farlige for små barn.
Disse flaskene inneholder såpe og kan være skadelig og drikke fordi de ikke er beregnet for å drikke. Dette står veldig ut med den gule flasken som vises som en drikkeflaske i bildet på høyre. De forskjellige bildene viser forskjellige syn på disse flaskene. De bruker dyr som former i bildet til høyre fordi de skal vise hvordan unger kan se på normale hverdags ting som såpe, veldig annerledes enn oss. Og så antyder de at unger kan se disse flaskene som ting som kan drikkes med den gule flasken, mens de andre flaskene demonstrerer barnslige ting som dyr og drager. Og da ser de mye mer fredelig og trygg ut. Mens siden de er ikke beregnet for å drikkes, kan de være veldig farlige for små barn.
Vurdering:
Jeg tror budskapet er at folk som omgås barn må passe på at de ikke har tilgang på farlige materialer, hvis ikke kan de bli skadet. Det prøver og si at barn ser ting på en annen måte, sånn at de kanskje tror at farlige ting er morsomme og bra.
Jeg tror budskapet er at folk som omgås barn må passe på at de ikke har tilgang på farlige materialer, hvis ikke kan de bli skadet. Det prøver og si at barn ser ting på en annen måte, sånn at de kanskje tror at farlige ting er morsomme og bra.
Konklusjon:
Jeg syntes at budskapet til denne reklamen kom fram på en veldig bra og forståelig måte. Jeg syntes spesielt virkemiddelet og ha begge vises bare i forskjellige vinkler sånn som den er bygd. Dette viser tydelig forskjellige syn på de, bare i forskjellige vinkler som skal symbolisere en voksens vinkel mot et barns vinkel av å se noe.
Jeg syntes at budskapet til denne reklamen kom fram på en veldig bra og forståelig måte. Jeg syntes spesielt virkemiddelet og ha begge vises bare i forskjellige vinkler sånn som den er bygd. Dette viser tydelig forskjellige syn på de, bare i forskjellige vinkler som skal symbolisere en voksens vinkel mot et barns vinkel av å se noe.
Av (Alexander,Denis,Jann,Jenny og Serine)

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar